تركت خطيبي بعد أن دمرني … فهل أنا علي خطأ ؟

أريد حلاً
27.9K
0


تركت خطيبي بعد أن دمرني ... فهل أنا علي خطأ ؟

 أنا بجد تعبانه جدا ومحدش بيحس بيا نفسي حد يرد عليا ويقولي أنا غلط ولا صح؟! أنا 25 سنه مخطوبه من سنه والمفروض إني أتجوز أخر السنه وخطيبي حمل بابا حاجات كتير جدا وبابا كان بيواقف علشان يرضيني ومكنش بيرفض له طلب هو جاب الخشب كله ماعدا أوضه الأطفال والشقه وبس وباقي الحاجات كلها عليه وقال لبابا شاركني في الفرح بابا بص ليا وقالو حاضر هشتري فرحه بنتي وديما يتشرط في الأجهزه وباقي الحاجات وبعد كده إهماله ليا ذاد أكتر من الأول لحد أمس كان بيكلمني وبقوله لسه فاكر تكلمني رد بكل برود وقالي عادي بقي بقوله أنا بجد مش مستحمله اللي بيحصل قالي وإنت إيه اللي مصبرك علي كده رديت وقولت النصيب هو اللي مصبرني راح قالي بعلو صوته أنا هاجي لأبوكي وأفسخ الخطوبه علشان ترتاحي وبالفعل جه لكنه وجد خطيب أختي موجود إتعامل عادي ولا في أي حاجه ويهزر معايا وبعد كده بنتكلم في قصه الفرح والفستان والكلام قلب الموضوع نكد وصوته عالي قومت دخلت الأوضه بتاعتي وجلست لوحدي وأنا منهاره من العياط ودخل هو وأختي علشان يصالحني أنا مردتش أتصالح وقولتله بعلو صوتي أنا مش عايزة أعود معاك وخرج لبابا وقالوه أنا عملت كده علشانك انت مش علشانها يعني كان بيصالحني علشان بابا مش علشاني وخرجت من الأوضه علي صوته العالي مع بابا وبيشتكي مني وبكل هدوء قلعت الدبله وحطتها في يده وقولتله إتفضل أنا مش عيزاك إمشي من هنا أنا بجد تعبت ……….. أنا كده غلط ولا لاء أرجوكم ساعدوني ؟!ونحن في إنتظار أرائكم وتعليقاتكم للمشاركة معنا في حل المشكلة .
رد الأخصائية الإجتماعية :

عزيزتي السائلة أتمني من الله عز وجل أن تكونين الأن في أسعد حال وفي راحة وهدوء بال .

كما تعرفين أن من أهم مشكلات الشباب هي الحالة الإجتماعية السيئة وقلة فرص العمل وهذا جعلهم يلجأون إلي البحث والسعي عن الشيئ السهل .

وعدم الإعتماد علي النفس في شيئ وأنا في الحقيقة أكره إعتماد الرجل علي والد عروسه في تجهيز بيت الزوجية . وأحبذ أن يقيم الزوج بيت الزوجية بأبسط وأقل التكاليف

وعلي قدر إستطاعته حتي يشعر أنه رجل في بيته كل شيئ موجود من كده وكفاحه وعرقه وهذا شعور بالسعادة لايضاهيه شعور .

وهناك بعض العائلات تتقاسم تكاليف الزواج وهو مستحب في هذا العصر نظراً للتكاليف الباهظة التي لايستطيع أن يتحملها الزوج بمفرده .

وهناك من الشباب من يستسهل حب البنت له فيضغط علي والديها ويحملهم تكاليف الزواج إرضاً لرغبة إبنتهم .

والأهالي يرضخون رغماً عنهم لإسعاد إبنتهم ولكنهم لايعلمون أنهم يتعسونها بأيديهم لأن هذا الشاب لايشعر بأن هذه الفتاة ثمينة سوف يحافظ عليها بل يعتقد أنها رخيصة

لم يدفع فيها شيئ وأنها كانت سهلة الحصول عليها ولم يتعب في حصوله عليها وهؤلاء الشباب مرضي ولكننا لانعرف النفوس ولانستطيع قراءة مابداخل الشخص .

فلذلك أنا أقول لوالديك أنهم مخطأيين  لانهم بعد إستجابتهم لاول طلب له ووجدوا منه الطلب الأخر كانوا أوقفوة إلي حده حتي يجد لنفسة حدود لايستطيع أن يتخطاها .

ثم يسأل بعد ذلك إن كان سوف يكمل معك أم يفتعل ذلك هروباً منك حتي يرفض أهلك ويفر هو منك .

وفي النهاية أنا معك في تصرفك ولكن كنت أتمني أن لايكون بعنف وبغضب لعل هذا الشخص يراجع نفسة ويعرف أنك الأفضل .

وأخير ; أتمني لك حياة سعيدة موفقة مع شخص يقدرك ويحافظ عليك .


شاهدي أيضاً :



تعليقات الفيسبوك